Publicerad:

Senast ändrad:

Kommunalrådets Månadsbrev - oktober 2017

Kommunalråd Åsa KarlssonFörstora bilden

Kommunalråd Åsa Karlsson

Hösttider, skördetider och vällagad mat

Luften blir högre, lövträden skiftar i vackra färger och solen går av sitt pass aningen tidigare för varje dag. Hösten är här med allt vad den kan innebära av svampplockning, höstpromenader, föreningsliv och mysiga hemmakvällar.

 

Själv försöker jag hinna med lite övningskörning för att kunna bli klar med mitt sedan länge eftertraktade motorcykelkörkort. Det är underbart att få ta del av Munkedals fantastiska och omväxlande natur från motorcykelsadeln och jag ser fram emot en åktur på vägen mellan Hedekas och Munkedal när Trafikverket är klara med sin asfaltering.

 

Hösttider är även skördetider och våra driftiga medarbetare på kostenheten planerar en närproducerad skördefest den 19 oktober för våra förskolor, skolor och omsorgsenheter runt om i kommunen – eller vad sägs om en härlig soppa gjord på färska grönsaker från Munkedals Utvecklingscentrum, egengjord morotsmarmelad, hembakt bröd på mjöl från Lögens kvarn, samt mjölk och ost från Dalspira mejeri.

 

Men även om festmåltider sätter guldkant på tillvaron, så är det minst lika viktigt med bra mat i vardagen. Sedan några år tillagar vår hemtjänstpersonal måltiderna på plats hemma hos våra äldre, något som vår kommun fått mycket beröm för och som även lyfts fram som ett gott exempel både i media och på riksdagsnivå.

 

Nu är det dags igen, då representanter från Munkedals kommun kommer att få hålla presentationer kring matlagning i hemmet både på ett kunskapsseminarie i Norrköping och på Äldreomsorgsdagarna 2017 i Stockholm.

 

En god äldreomsorg är en av många trygghetsfaktorer i en kommun. Uppfattningen om vad som känns tryggt eller mindre tryggt kan skilja sig åt från person till person. Under oktober kommer kommunen att göra en trygghetsundersökning som kommer att finnas tillhanda på kommunens hemsida och i Medborgarcentrum i kommunhuset. Fyll gärna i den och berätta om just din upplevelse av trygghet i Munkedals kommun.

 

Jag upplever personligen en stor trygghet i vår fina kommun och jag ser fram emot en färgsprakande och händelserik höst tillsammans med min familj och mina arbetskamrater.

 

Varma hälsningar,

 

Åsa Karlsson

Kommunalråd, Munkedals kommun

 

Tipsa webbredaktionen