Sidan är skriven på lättläst svenska

Lättläst - Näringsliv och arbete

Bild på två händer från olika människor, där ena sitter med en penna vid ett papper.

Arbete och företagande

Munkedals kommun ligger

i mitten av Bohuslän;

mellan Oslo och Göteborg.

 

Det är en bra plats för företag.

Väg E6 gör att det är lätt

att ta sig till företaget.

Både för kunder och leverantörer.

 

Det största företaget i Munkedals kommun

är pappersbruket Arctic Paper Munkedal AB.

Där arbetar cirka 300 personer.

 

Ett annat större företag är New Wave Mode AB.

De säljer kläder med tryck och finns i Dingle.

Där arbetar cirka 100 personer.

 

I organisationen Munkedals kommun

arbetar cirka 900 personer.

De flesta inom vård och omsorg.

 

I Munkedals kommun finns

totalt cirka 1 300 företag.

Dessa företag är oftast småföretag.

Företagen finns inom

de flesta olika branscher.

 

Cirka 200 personer arbetar med

att bruka jorden.

 

De flesta som bor i Munkedals kommun

arbetar inom vården, i affärer,

kör olika varor eller har ett eget byggföretag.

Starta eller utöka företag

Har du frågor

eller funderar du på att starta

eller utöka ditt företag

i Munkedals kommun?

Kontakta näringslivsutvecklaren,

se kontaktruta.