Specialpedagogik

Specialpedagog i förskolan och på familjecentralen

Specialpedagogen i förskolan är en stöd och resursfunktion främst riktat till kommunens förskolor och pedagogiska omsorg.

  • Utifrån aktuella styrdokument arbeta med konsultation, observation, kartläggning, utredning, rådgivning och handledning till personal och arbetslag.
  • Arbetets inriktning och syfte ska vara främjande för barns utveckling.
  • Arbetet ska verka för ett förebyggande och hälsofrämjande klimat.
  • Arbetet utgår ifrån ett salutogent förhållningssätt genom att upptäcka och stödja utvecklande relationer, miljöer, styrkor och förmågor.
  • Samverka med övriga aktörer inom verksamhetsområdet i kommunen samt externa medarbetare.
  • Ingå i förskolornas BHM och där bidra med specialpedagogisk kompetens.


Specialpedagog

Specialpedagogisk kompetens är en stöd- och resursfunktion som finns på kommunens respektive skolor.

  • Arbeta förebyggande med tidiga insatser för att främja barn och ungas lärande, positiva utveckling och hälsa.
  • Ingå i rektors elevhälsateam och där bidra med specialpedagogisk kompetens.
  • Utföra specialpedagogiska utredningar och läs- och skrivutredningar.
  • Delta i nätverksarbete kring elever.
  • Samverka med skolledning, övriga professioner i Resursteamet och externa kontakter.
  • Bidra med kompetensutveckling i kommunen.

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: Lena Cullberg