Publicerad:
Senast ändrad:
Nytt system för e-tjänster i kommunen

Karin Atienza Cortes visar upp menyn för den nya e-tjänsteplattformen.
Munkedals, Sotenäs och Lysekils kommuner har sjösatt en ny e-tjänstplattform som möjliggör bättre hantering av ansökningar och andra blanketter. Med de nya e-tjänsterna kan du som har Bank-ID bland annat legitimera dig och signera digitalt.
En e-tjänst är i sin enklaste form en blankett du fyller i direkt via din dator eller din mobil via internet. Exempel på vanliga e-tjänster är att hantera sin deklaration via Skattverkets hemsida eller att sköta sina bankärenden via mobil eller dator.
Munkedals kommun lanserade ett flertal e-tjänster kring bland annat byggärenden i september och fler typer av e-tjänster kommer att lanseras under hösten och vintern.
Ett pågående arbete
Karin Atienza Cortes, administrativa avdelningen i Munkedals kommun, ingår i projektteamet som arbetat med utvecklingen av e-tjänster.
– Det nya systemet innebär att vi successivt ersätter gamla typer av blanketter med modernare e-tjänster, berättar Karin. Dessa kan fyllas i direkt på skärmen via dator eller mobil och har stöd för legitimering och signering via Bank-ID. Vill du av någon anledning inte använda e-tjänsten, finns det fortfarande möjlighet att ladda ner och skriva ut blanketten.
Systemet har även stöd för medsignering, vilket innebär att en e-tjänst kan signeras av flera personer via Bank-ID i de fall det är aktuellt.
– Vi har även en ny meny på kommunens webbplats som är indelad i olika kategorier, fortsätter Karin. Här hittar du i nuläget både de nya e-tjänsterna och blanketter av den äldre typen, men i samråd med övriga förvaltningar kommer vi uppgradera alla blanketter efter hand.
Artikel från kommuntidning nr 5
Det här är en artikel från Munkedals kommuntidning som delades ut till alla kommunens hushåll vecka 44. Läs tidningen i sin helhet på: www.munkedal.se/tidning
Tipsa webbredaktionen