Munkedals kommunvapen

Mår någon du känner dåligt? Du kan göra skillnad

Ung man sitter på en bänk. Han har sänkt huvud och luvan uppdragen. 

Var sjätte timme tar en människa sitt liv i Sverige. Idag den 10 september är det internationella suicidpreventiva dagen – en dag som lanserats av Världshälsoorganisationen WHO för att sätta arbetet med att förhindra självmord på agendan. Här kan du ta del av fyra steg som kan göra skillnad.

Hur kan jag hjälpa?


Är du orolig för att för att någon i din omgivning funderar på självmord? Det är inte alltid lätt att veta vad man ska säga eller hur man kan hjälpa. Men du kan göra skillnad bara genom att visa att du bryr dig och finns där.


1.Ta kontakt

Märker du att någon nära dig mår dåligt och kanske har förändrats på ett sätt som gör dig orolig? Prata med personen. Du kan säga: “Jag ser att du inte mår bra, vill du berätta för mig hur du har det?” Ibland kan det räcka med ett samtal för att en person ska skjuta upp planerna på att ta sitt liv och till slut avstå från självmord.


2. Lyssna och visa att du bryr dig

Fråga om det har hänt något särskilt. Undvik ögonkontakt under samtalet om personen verkar tycka att det är jobbigt, försök att vara öppen och fördomsfri. Var inte rädd för att det ska bli tyst. Under tystnaden bearbetas tankar och känslor. Ibland behöver du ställa tydliga frågor för att samtalet ska komma igång. ”Vad gjorde du igår? Hur har du det i skolan/på arbetet?” Kommer det fram saker som personen upplever som positiva i sitt liv, lyft fram och förstärk dem.


3. Fråga om självmord

När du ställer frågan visar du att det är okej att prata om självmordstankar. Du behöver inte vara orolig för att frågan ökar risken för självmord. Det är en myt. Du kan fråga: ”Är det så jobbigt att du ibland tänker på att avsluta ditt liv?” Om det är så: ”Har du tänkt ut hur du skulle gå tillväga?” Långt gångna planer kan tyda på att situationen är mer allvarlig. Har personen varit i en liknande situation, hur hanterade hen det då? Ta allt prat om självmord på allvar och lova aldrig att du håller någons självmordstankar hemliga.


4. Sök hjälp

Betona att det finns hjälp att få och diskutera hur du kan vara ett stöd. Erbjud dig att följa med och söka hjälp. Försök se till att personen känner sig lugn, stanna kvar och kontakta gärna någon som hen är trygg med.

Lämna aldrig någon som är självmordsnära ensam. Verkar personen inte ha kontroll över situationen se det som ett nödläge – ring 112 eller åk till psykiatrisk akutmottagning på närmaste sjukhus.


Dessa råd är hämtade från informationskampanjen Steg för Livet som tagits fram av Suicidprevention i Väst och Västra Götalandsregionen. Källa: Suicidprevention i Väst


Hjälp och stöd

Är du orolig för någon i din omgivning eller behöver du själv hjälp?


I ett akut läge ring 112 eller vänd dig till närmaste psykiatriska akutmottagning.


Psykiatrisk akutmottagning, NÄL, 010-435 04 10

Hjälplinjer och stödsajter

Mind, Självmordslinjen
Telefonnummer: 90101 eller chatt: mind.se/sjalvmordslinjen

 

Jourhavande medmänniska
Telefonnummer: 08-702 16 80

 

BRIS, Barnens telefon
Telefonnummer: 116 111 eller chatt

 

Äldretelefonen
Telefonnummer: 020-22 22 33

Mer information

Till dig som har självmordstankar - 1177.se


Så kan du som vän förhindra självmord - 1177.se