Publicerad:

Senast ändrad:

Längre handläggningstid vid vissa fastighetsfrågor

En dator på ett skrivbord med husritningar.

Just nu kan det ta längre tid än vanligt att få svar på bland annat frågor kring fastigheter från kommunens handläggare. Orsaken beror på en förändring hos Lantmäteriet som medfört stopp eller begränsningar i myndighetens digitala tjänster.

Lantmäteriet har av säkerhetsskäl ändrat sina rutiner kring åtkomsten till handlingar och information. Förändringen innebär att information från myndigheten som tidigare funnit lättillgänglig för kommunens handläggare i olika digitala system nu stoppats eller begränsats och att den nu måste begäras ut manuellt från Lantmäteriet.

– Följden blir att ett ärende som normalt kanske tar 5-10 minuter nu, kan ta flera dagar eller veckor beroende på belastningen hos Lantmäteriet, säger Michael Johansson, GIS-samordnare på samhällsbyggnadsförvaltningen.

 

Bland annat berör det till exempel olika frågor kring fastigheter som avstyckningar och fastighetsbildningar eller dokumentation kring gemensamhetsanläggningar till exempel avlopp och vägar eller vilka som är delägare i en samfällighet.

 

Frågor om fastighetsägare, arealer, historiskt ägande och taxeringsuppgifter påverkas i nuläget inte av Lantmäteriets åtgärder.

 

Bakgrunden till begränsningarna är att Lantmäteriet upptäckt att sekretessbelagd information har funnits tillgängligt i myndighetens externa digitala tjänster, något som nu lett till att man begränsar eller stoppar vissa tjänster helt.

 

Läs mer om begränsningarna hos Lantmäteriet

 

Tipsa webbredaktionen