Munkedals kommunvapen

Sidan är skriven på lättläst svenska

Lättläst om Munkedals kommun

Bild tagen från ett flygplan på Munkedals Kommun. Men ser skog och hus.

Munkedals Kommun

Munkedals kommun ligger i landet Sverige.

 

I kommunen bor lite över 10 400 människor.

Hälften bor på landsbygden.

 

I kommunen ligger det fyra orter:

Munkedal, Dingle, Hällevadsholm och Hedekas.

Munkedal är den största orten.

 

Orterna Munkedal, Dingle och Hällevadsholm

ligger nära en motorväg, väg E6.

I varje ort finns det också en järnvägsstation.

 

I Munkedals kommun finns det

många olika sorters landskap.

 

I Bärfendal finns det

höga berg på jordbruksslätterna.

 

Fjällnatur och hedlandskap finns

på Kynnefjäll i norra delen av kommunen.

 

I den södra delen av kommunen finns

havet med Gullmarsfjorden.

Munkedal

I Munkedal finns det

ett kommunhus med ett Medborgarcentrum

och ett bibliotek.

 

Det finns en vårdcentral, flera tandläkare,

ett apotek, en bank, ett systembolag

och flera affärer där du kan ta ut postpaket.

 

Det finns flera mataffärer,

flera matrestauranger

och en plats där du kan

sortera dina sopor.

 

Det finns också andra affärer

med annan service och andra varor.

I en spelbutik kan du sätta in pengar

på ditt bankkonto.

Dingle

I Dingle finns det en mataffär

och flera matrestauranger.

I mataffären kan du ta ut pengar,

hämta postpaket

och köpa receptfria läkemedel.

 

Det finns också ett bibliotek,

en bensinstation

och en plats där du kan

sortera dina sopor.

Hällevadsholm

I Hällevadsholm finns en mataffär

där du kan ta ut pengar,

hämta postpaket och varor från

Systembolaget respektive Apoteket.

 

Det finns ett bibliotek, en tandläkare

och en plats där du kan sortera dina sopor.

 

Det finns också en bensinstation

där du kan göra bankärenden

och ladda ditt busskort.

Hedekas

I Hedekas finns det en mataffär

där du kan ta ut pengar,

hämta postpaket och varor från

Systembolaget respektive Apoteket.

 

Det finns en restaurang med en kiosk,

ett bibliotek, en bensinstation

och ett äldreboende.

 

Det finns också en plats

där du kan sortera dina sopor.

Munkedals kommun

Kontaktuppgifter

 

kommun@munkedal.se

0524-180 00

 

Besöksadress

Kommunhuset Forum

Centrumtorget 5

455 30 Munkedal

 

Postadress

Munkedals kommun

455 80 Munkedal