Sidan är skriven på lättläst svenska
Lättläst om Munkedals kommun
Här kan du hitta lättläst information
om Munkedals kommun.
Bara en del av informationen på kommunens
hemsida är skriven på lättläst svenska.
I listan i menyn ser du vilken
information som finns på lättläst svenska.
Munkedals Kommun
Munkedals kommun ligger i landet Sverige.
I kommunen bor lite över 10 500 människor.
Hälften bor på landsbygden.
I kommunen ligger det fem tätorter:
Munkedal, Dingle, Hällevadsholm, Hedekas och Torreby.
Munkedal är den största orten.
Orterna Munkedal, Dingle och Hällevadsholm
ligger nära en motorväg, väg E6.
I dessa tre orter finns det också en järnvägsstation.
I Munkedals kommun finns det
många olika sorters landskap.
I Bärfendal finns det
höga berg på jordbruksslätter.
Fjällnatur och hedlandskap finns
på Kynnefjäll i norra delen av kommunen.
I den södra delen av kommunen finns
havet med Gullmarsfjorden.
Munkedal
I Munkedal finns det
ett kommunhus med ett Medborgarcentrum
och ett bibliotek.
Det finns en vårdcentral, flera tandläkare,
ett apotek, en bank, ett systembolag
och flera affärer där du kan ta ut postpaket.
Det finns flera mataffärer,
flera matrestauranger
och en plats där du kan
sortera dina sopor.
Det finns också andra affärer
med annan service och andra varor.
Dingle
I Dingle finns det en mataffär
och flera matrestauranger.
I mataffären kan du ta ut pengar,
hämta postpaket
och köpa receptfria läkemedel.
Det finns också ett biblioteksombud,
en bensinstation
och en plats där du kan
sortera dina sopor.
Hällevadsholm
I Hällevadsholm finns en mataffär
där du kan ta ut pengar,
hämta postpaket och varor från
Systembolaget respektive Apoteket.
Det finns ett bibliotek, en tandläkare
och en plats där du kan sortera dina sopor.
Det finns också en bensinstation
där du kan göra bankärenden
och ladda ditt busskort.
Hedekas
I Hedekas finns det en mataffär
där du kan handla dygnet runt.
Mataffären är bemannad
några timmar mitt på dagen
måndag till fredag.
Övriga tider är det ingen personal
i affären,
men du kan handla ändå
och får egen nyckel via en app.
Det finns en restaurang med en kiosk,
ett bibliotek, en bensinstation
och ett äldreboende.
Det finns också en plats
där du kan sortera dina sopor.
