Sidan är skriven på lättläst svenska
Lättläst - Kommun och politik
I Munkedals kommun är det
de valda politikerna som bestämmer.
Det kallas demokrati.
Genom att rösta vid val
till kommunfullmäktige
påverkar du vilka personer
som ska bestämma.
Frågor och synpunkter
Vill du fråga eller framföra en synpunkt
eller klagomål till politiker
eller de som arbetar på kommunen?
Du kan när du vill skriva,
ringa eller boka träff med dem.
Du når dem via växeln,
se kontaktruta.
Medborgarförslag
Har du ett förslag eller önskemål
om hur kommunen ska arbeta
med olika frågor?
Då kan du lämna in
ett så kallat medborgarförslag.
Medborgarförslaget lämnas till politikerna.
De bestämmer om kommunen
kan arbeta med det du föreslagit.
Utveckling på landsbygden
Munkedals kommun arbetar tillsammans
med olika föreningar i kommunen.
En del av föreningarna
kallas för samhällsföreningar.
De talar för de människor
som bor i deras område.
Munkedals kommun träffar
föreningarna regelbundet.
Då pratar man om vad
som är bra eller inte bra.
Eller om vad man kan göra
för att människorna
i de olika områdena
ska få det bättre.
Samhällsföreningar finns i
Valbo-Ryr, Håby, Saltkällan,
Bärfendal, Dingle, Hällevadsholm,
Sörbygden och Torreby.
Företagare
I Munkedals kommun finns
ett så kallat näringslivsråd.
I rådet pratar politiker och företagare
om vad som är bra eller inte bra.
Eller om vad man kan göra
för att det ska bli bättre
för företagarna i kommunen.
Näringslivsutvecklaren och politiker
gör även besök hos företagen.
Samråd
Ett så kallat samråd behövs
om en ny motorväg eller
ett nytt område med bostäder ska byggas.
Detta eftersom det kommer
att påverka användning av mark och vatten.
Då behöver kommunen skapa nya
så kallade översikts- och detaljplaner.
Planerna kan du se vid utställningar
och påverka vid ett samråd.
Bra att känna till
När du sänder in ett brev
med synpunkter eller ett medborgarförslag
till kommunen blir det en allmän handling.
Om det inte är ett ärende som
rör sekretesskyddade uppgifter
är brevet offentligt som alla kan ta del av.
