Sidan är skriven på lättläst svenska
Lättläst - Näringsliv och arbete

Arbete och företagande
Munkedals kommun ligger
i mitten av Bohuslän;
mellan Oslo och Göteborg.
Det är en bra plats för företag.
Väg E6 gör att det är lätt
att ta sig till företaget.
Både för kunder och leverantörer.
Det största företaget i Munkedals kommun
är pappersbruket Arctic Paper Munkedal AB.
Där arbetar cirka 300 personer.
Ett annat större företag är New Wave Mode AB.
De säljer kläder med tryck och finns i Dingle.
Där arbetar cirka 100 personer.
I organisationen Munkedals kommun
arbetar cirka 900 personer.
De flesta inom vård och omsorg.
I Munkedals kommun finns
totalt cirka 1 300 företag.
Dessa företag är oftast småföretag.
Företagen finns inom
de flesta olika branscher.
Cirka 200 personer arbetar med
att bruka jorden.
De flesta som bor i Munkedals kommun
arbetar inom vården, i affärer,
kör olika varor eller har ett eget byggföretag.
Starta eller utöka företag
Har du frågor
eller funderar du på att starta
eller utöka ditt företag
i Munkedals kommun?
Kontakta näringslivsutvecklaren,
se kontaktruta.
