Sidan är skriven på lättläst svenska
Lättläst - Kris och säkerhet
All information om
räddningstjänst finns
på kommunalförbundet
Räddningstjänsten Fyrbodals webbsida.
Vid nödläge ringer du 112
112 är det telefonnummer
du ska ringa
när du behöver akut hjälp.
Till exempel om du är skadad,
det har hänt en olycka
eller om det brinner.
När du ringer SOS Alarm:
- Förklara utförligt om vad som har hänt.
- Berätta vem du är och varifrån du ringer.
- Tala om hur många skadade det är
och vilken typ av skador det handlar om.
Appen 112
SOS Alarm har en 112-app
du kan använda på din mobil.
Du får bland annat information
om händelser som sker i din närhet.
Om det börjar brinna tänk på att:
- Rädda
- Varna
- Larma 112
- Släcka
Giftinformation
Om du tror att någon blivit förgiftad
ska du ringa 112.
Om det inte är brådskande
ringer du Giftinformationscentralen,
telefon 08-33 12 31.
VMA-signal
(Viktigt meddelande till allmänheten)
När det blir en stor kris i samhället
behöver människor snabbt få veta vad som händer.
Om något farligt händer
som kan skada människor, natur eller saker
varnar myndigheterna med ett viktigt meddelande.
Det kallas VMA.
Den myndighet som ber om ett VMA
måste se till att informationen är rätt.
Myndigheten ger kort och tydlig information
till SOS-centralen.
SOS-centralen skickar sedan informationen
till Sveriges Radio.
Sveriges Radio ser till
att alla deras radiokanaler
sänder meddelandet.
De skickar också meddelandet
till TV-kanaler.
Om du är nära där det farliga har hänt
så kan du få ett SMS i telefonen.
Läs mer om vilken frekvens Radio P4 Väst finns på hos dig
Hemberedskap
Att ha hemberedskap innebär
att man kan klara sig utan
samhällets hjälp i minst en vecka.
Med rätt förberedelser
kan du klara dig bättre vid en kris.
Läs mer om hemberedskap på lättläst svenska hos Myndigheten för civilt försvar.
Brottsförebyggande rådet
Munkedals kommun har ett
brottsförebyggande råd
som kallas för EST,
Effektiv samordning för trygghet.
Rådet består av tjänstemän
från kommunen samt polis,
bostadsbolag och företagarförening.
Tillsammans arbetar rådet
för att minska och förhindra brott
i kommunen.
