Centrala barn- och elevhälsans personal
Befattning | Område | Namn | Telefon |
---|---|---|---|
Skolpsykolog | Hela kommunen | Vakant | 0524-182 37 |
Specialpedagog | Förskola | Ulla-Britt Ohlsson | 0524-180 19 |
Specialpedagog | Förskola/Grundsärskola | Helene Nilsson | 0524-79 96 26 |
Logoped | Skola | Vakant | 0524- 183 14 |
Logoped | Förskola | Eva Inerot | 0524- 184 72 |
Kurator | Bruksskolan och | Josefine Gunnarsson | 0524- 184 62 |
Kurator | Kungsmarksskolan och Grundsärskolan | Angelica Strand | 0524- 183 77 |
Kurator | Munkedalsskolan och Träningsskola | Sara Mehamedi | 0524- 180 36 |
Kurator | Svarteborg | Emielle Bernhardt | 0524-180 12 |
Skolsköterska | Bruksskolan och Hedekas skola | Lena Cullberg | 0524- 183 12 |
Skolsköterska | Centrumskolan, Hällevadsholms skola och Kunskapens Hus | Linda Bjurhoff | 0524- 182 61 |
Skolsköterska | Munkedalsskolan och Processtekniska Gymnasiet | Therese Dahlqvist | 0524- 182 38 |
Skolsköterska | Kungsmarksskolan och Grundsärskolan 7-9 | Ingela Johansson | 0524- 184 35 |
Skolläkare | Hela kommunen | Kontakt via skolsköterska |
Specialpedagog i förskolan och på familjecentralen
Specialpedagogen i förskolan är en stöd och resursfunktion främst riktat till kommunens förskolor och pedagogiska omsorg.
- Utifrån aktuella styrdokument arbeta med konsultation, observation, kartläggning, utredning, rådgivning och handledning till personal och arbetslag.
- Arbetets inriktning och syfte skall vara främjande för barns utveckling.
- Arbetet ska verka för ett förebyggande och hälsofrämjande klimat.
- Arbetet utgår ifrån ett salutogent förhållningssätt genom att upptäcka och stödja utvecklande relationer, miljöer, styrkor och förmågor.
- Samverka med övriga aktörer inom verksamhetsområdet i kommunen samt externa medarbetare.
- Ingå i förskolornas BHM och där bidra med specialpedagogisk kompetens.
Specialpedagog, för elever mottagna i grundsärskolan
- Arbeta förebyggande med tidiga insatser för att främja barn och ungas lärande, utveckling och hälsa.
- Utföra specialpedagogiskt utlåtande.
- Delta i nätverksarbete kring elever.
- Samverka med skolledning, övriga professioner i central elevhälsa och externa kontakter.
- Bidra med kompetensutveckling i kommunen.
Skolpsykolog
- Utredningar, handledning, konsultation/samtal på både individ- och gruppnivå.
- Arbetar för och med elever, föräldrar, skolan eller andra samarbetsparter runt en elev.
- Akutkontakt kan tas direkt med psykologen vid behov.
- Elevens behov står i fokus.
Skolkurator
- Tillföra psykosocial kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet och i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete.
- Genomföra samtal, såsom stöd- motivations- och krissamtal och rådgivande samtal med enskilda elever och deras familjer relaterade till skolsituationen.
- Genomföra observationer på grupp och individnivå.
- På rektorns uppdrag utreda och bedöma den skolsociala situationen för enskilda elever, bland annat som underlag inför beslut om särskilt stöd och vid upprättande av åtgärdsprogram samt inför elevers mottagande i grund- och gymnasiesärskola.
- Ge handledning och konsultation till skolans övriga personal.
- Bidra med kunskap om risk- och skyddsfaktorer kring elevens sociala situation, hälsa, lärande och utveckling.
- Arbeta för att främja skolnärvaro.
- Bidra med kunskaper om samhällets stödsystem.
- Delta i arbetet med skolans struktur och organisation när det gäller värdegrund och likabehandling.
Senast ändrad:
Sidansvarig: Lena Cullberg