Centrala barn- och elevhälsans personal

En blond flicka springer på gräset från kameran.
Kontaktuppgifter‌

Befattning

Område

Namn

Telefon

Skolpsykolog

Hela kommunen

Ida Boylan

0524-182 37

Specialpedagog

Förskola

Ulla-Britt Ohlsson

0524-180 19

Specialpedagog

Förskola/Grundsärskola

Helene Nilsson

0524-79 96 26

Logoped

Skola

Olivia Karlsson

0524- 183 14

Logoped

Förskola

Jonna Gunnerek

0524- 184 72

Kurator

Bruksskolan och
Hedekas skola

Pia Andersson

0524- 184 62

Kurator

Kungsmarksskolan och Grundsärskolan

Mats Alehed

0524- 183 77

Kurator

Munkedalsskolan och Träningsskola

Frida Ödman

0524- 180 36

Kurator

Svarteborg

Åsa Lind Nilsson

0524-180 12

Skolsköterska

Bruksskolan och Hedekas skola

Lena Cullberg

0524- 183 12


Skolsköterska

Centrumskolan, Hällevadsholms skola och Kunskapens Hus

Linda Bjurhoff

0524- 182 61

Skolsköterska

Munkedalsskolan och Processtekniska Gymnasiet

Therese Dahlqvist

0524- 182 38

Skolsköterska

Kungsmarksskolan och Grundsärskolan 7-9

Eva Liljegren

0524- 184 35

Skolläkare

Hela kommunen


Kontakt via skolsköterska



Specialpedagog i förskolan och på familjecentralen

Specialpedagogen i förskolan är en stöd och resursfunktion främst riktat till kommunens förskolor och pedagogiska omsorg.


  • Utifrån aktuella styrdokument arbeta med konsultation, observation, kartläggning, utredning, rådgivning och handledning till personal och arbetslag.
  • Arbetets inriktning och syfte skall vara främjande för barns utveckling.
  • Arbetet ska verka för ett förebyggande och hälsofrämjande klimat.
  • Arbetet utgår ifrån ett salutogent förhållningssätt genom att upptäcka och stödja utvecklande relationer, miljöer, styrkor och förmågor.
  • Samverka med övriga aktörer inom verksamhetsområdet i kommunen samt externa medarbetare.
  • Ingå i förskolornas BHM och där bidra med specialpedagogisk kompetens.

Specialpedagog, för elever mottagna i grundsärskolan

  • Arbeta förebyggande med tidiga insatser för att främja barn och ungas lärande, posetiva utveckling och hälsa.
  • Utföra specialpedagogiska utredningar.
  • Delta i nätverksarbete kring elever.
  • Samverka med skolledning, övriga professioner i central elevhälsa och externa kontakter.
  • Bidra med kompetensutveckling i kommunen.


Skolpsykolog

  • Utredningar, handledning, konsultation/samtal på både individ- och gruppnivå.
  • Arbetar för och med elever, föräldrar, skolan eller andra samarbetsparter runt en elev.
  • Akutkontakt kan tas direkt med psykologen vid behov.
  • Elevens behov står i fokus.


Skolkurator

  • Tillföra psykosocial kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet och i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete.
  • Genomföra samtal, såsom stöd- motivations- och krissamtal och rådgivande samtal med enskilda elever och deras familjer relaterade till skolsituationen.
  • Genomföra observationer på grupp och individnivå.
  • På rektorns uppdrag utreda och bedöma den skolsociala situationen för enskilda elever, bland annat som underlag inför beslut om särskilt stöd och vid upprättande av åtgärdsprogram samt inför elevers mottagande i grund- och gymnasiesärskola.
  • Ge handledning och konsultation till skolans övriga personal.
  • Bidra med kunskap om risk- och skyddsfaktorer kring elevens sociala situation, hälsa, lärande och utveckling.
  • Arbeta för att främja skolnärvaro.
  • Bidra med kunskaper om samhällets stödsystem.
  • Delta i arbetet med skolans struktur och organisation när det gäller värdegrund och likabehandling.


Logoped

  • Tillföra logopedisk kompetens i barn- och elevhälsans arbete.
  • På rektors uppdrag genomföra språkliga bedömningar för att bidra med kunskap om barn och elevers förutsättningar för lärande och behov av stöd.
  • Ge handledning och konsultation till pedagogisk personal.
  • Bidrar med fortbildning inom tal, språk och kommunikation.

Senast ändrad:

Sidansvarig: Pia Andersson