Sidan är skriven på lättläst svenska

Lättläst - Kris och säkerhet

All information om

räddningstjänst finns

på kommunalförbundet 
Räddningstjänsten Fyrbodals webbsida.

Vid nödläge ringer du 112

112 är det telefonnummer

du ska ringa

när du behöver akut hjälp.


Till exempel om du är skadad,

det har hänt en olycka

eller om det brinner.

När du ringer SOS Alarm:

  • Förklara utförligt om vad som har hänt.
  • Berätta vem du är och varifrån du ringer.
  • Tala om hur många skadade det är
    och vilken typ av skador det handlar om.

 

Appen 112

 

SOS Alarm har en 112-app

du kan använda på din mobil.

Du får bland annat information

om händelser som sker i din närhet.

 

Läs mer om 112-appen

Om det börjar brinna tänk på att:

  • Rädda
  • Varna
  • Larma 112
  • Släcka

Giftinformation

Om du tror att någon blivit förgiftad

ska du ringa 112.

 

Om det inte är brådskande

ringer du Giftinformationscentralen,

telefon 08-33 12 31.

VMA-signal
(Viktigt meddelande till allmänheten)

När det blir en stor kris i samhället
behöver människor snabbt få veta vad som händer.

 

Om något farligt händer
som kan skada människor, natur eller saker
varnar myndigheterna med ett viktigt meddelande.


Det kallas VMA.

 

Den myndighet som ber om ett VMA
måste se till att informationen är rätt.

 

Myndigheten ger kort och tydlig information
till SOS-centralen.
SOS-centralen skickar sedan informationen
till Sveriges Radio.

 

Sveriges Radio ser till
att alla deras radiokanaler
sänder meddelandet.
De skickar också meddelandet
till TV-kanaler.

 

Om du är nära där det farliga har hänt
så kan du få ett SMS i telefonen.

 

Läs mer om vilken frekvens Radio P4 Väst finns på hos dig

 

Hemberedskap

Att ha hemberedskap innebär

att man kan klara sig utan

samhällets hjälp i minst en vecka.

 

Med rätt förberedelser

kan du klara dig bättre vid en kris.

 

Läs mer om hemberedskap på lättläst svenska hos Myndigheten för civilt försvar.

 

Brottsförebyggande rådet

Munkedals kommun har ett

brottsförebyggande råd

som kallas för EST,

Effektiv samordning för trygghet.

 

Rådet består av tjänstemän

från kommunen samt polis,

bostadsbolag och företagarförening.


Tillsammans arbetar rådet

för att minska och förhindra brott

i kommunen.

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: Webb Redaktion