Anpassad grundskola

Förstora bilden

Anpassad grundskola

Barn som på grund av intellektuell funktionsnedsättning inte når upp till grundskolans kunskapskrav, har rätt att tas emot i den Anpassade grundskolan. Grundsärskola bytte namn från och med juli 2023 till Anpassad grundskola.

 

Att ta emot en elev i Anpassad grundskola, regleras i Skollagen 7 kapitel § 5.

 

Innan ett beslut tas om att ta emot en elev görs fyra olika utredningar: en pedagogisk utredning, en psykologisk utredning, en medicinsk utredning och en social utredning. Utredningarna görs i samråd med vårdnadshavare. Efter utredningen görs bedömningen gällande vilket av kursplanerna, ämne eller ämnesområden som eleven ska läsa efter, eller en blandning av dem.

 

I Munkedals kommun går de elever som läser ämnen delvis integrerat på våra grundskolor åk 1-9, men vid start i åk 7-9 finns möjligheten att ingå i den anpassade ämnesklassen som finns på Kungsmarksskolan. Medan elever som läser efter kursplanen Ämnesområde har sin skolgång uppe på Önnebacka under åk 1-9.

 

Inriktningar

 

Anpassad grundskola utgår från en läroplan med kursplan, kunskapskrav och timplan på samma sätt som grundskolans läroplan. I den Anpassade grundskolans kursplan finns två inriktningar: ämnen och ämnesområden.

 

Efter utbildning i Anpassad grundskola, kan eleven söka till Anpassad gymnasieskola som vi kan erbjuda i Dingle.

 

Ämnesområden och tillhörande skolämnen

Ämnesområde

Ämnen

Estetisk verkshamhet

Musik, bild och slöjd.

Kommunikation

Svenska eller svenska som andraspråk, engelska och modersmål.

Motorik

Idrott och hälsa

Vardagsaktivitet

Hem-och konsumentkunskap och samhällsorienterade ämnen (geografi, historia, religionkunskap och samhällskunskap).

Verklighetsuppfattning

Matematik, teknik och naturorienterade ämnen (biologi, fysik och kemi)

Inkluderande anpassad grundskola

I Munkedals kommun försöker man så långt det är möjligt att inkludera den anpassade grundskolans elever med den övriga skolan. Detta kan bland annat innebära att vissa elever går tillsammans med grundskolans elever i samma klass. Finns det behov av individuellt stöd försöker man att tillgodose detta i klassrummet eller i så nära anslutning till klassrummet som möjligt.


Andra elever kan exempelvis bilda egna klasser, oftast i samma skolbyggnad som grundskolans elever. Samverkan sker då i de ämnen eller sammanhang som är möjliga, utifrån individuella behov.


Samarbete mellan elever och lärare skapar förståelse och kunskap om människors olikheter och likheter, därför prioriteras samarbete och samverkan mellan anpassad grundskola och grundskola.

På Kungsmarksskolan finns det en klass med elever i åk 7-9 som samtliga läser efter kursplanen i ämne. I denna klass har eleverna inom anpassad grundskola möjlighet att gå i om det finns ett behov av ett mindre och anpassat sammanhang, med möjlighet till viss inkludering utifrån elevens förutsättningar och behov.

 

Hur sker bedömningen i anpassad grundskola?

Eleverna får betyg i anpassad grundskolas ämnen. I anpassad grundskola inriktning ämnesområden ges efter avslutad skolgång intyg om den utbildning de gått igenom. Om en elev eller elevens vårdnadshavare begär det, ska intyget kompletteras med ett allmänt studieomdöme. Studieomdömet ska avse elevens möjlighet att bedriva studier.


Som betyg ska någon av beteckningarna A, B, C, D eller E användas. Högsta betyg betecknas med A och lägsta betyg med E.


För den elev som inte uppnår kraven för betyget E, ska betyg inte sättas i ämnet.

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: Adnan Ramulic