SFI, svenska för invandrare
Utbildning i Svenska för invandrare, SFI, ska ge nyanlända invandrare grundläggande kunskaper i svenska samt kännedom om det svenska samhället. Efter att ha fått betyg i SFI kan du bygga på din svenska ytterligare genom att läsa kursen Svenska som andraspråk.
Svenska som andraspråk ger dig grundskolekompetens i svenska och är gymnasieförberedande. Den grundläggande utbildningen i Svenska för invandrare består av tre studievägar där varje studieväg innehåller två kurser:
- Studieväg 1 (Kurs A, B) är tänkt för dig som är analfabet eller kortutbildad.
- Studieväg 2 (Kurs B, C)
- Studieväg 3 (Kurs C, D) har en snabbare studietakt och mer avancerade mål. Det är möjligt för dig att kombinera eller integrera kurser inom SFI med studier i grundläggande eller gymnasial vuxenutbildning, praktik, förvärvsarbete eller annan sysselsättning.
Blankett - Ansökan SFI, Svenska för invandrare
Studie- och yrkesvägledare
Carina Olsson
Telefon: 0524-182 27
E-post: carina.olsson@munkedal.se
SFI, (svenska för invandrare) och komvux grundläggande kurser samt hjälper till med bedömning av utländska betyg.
Prövning i SFI
Om du läst in SFI-kurser på egen hand eller skaffat dig kunskaper på annat sätt som du vill få betygsatt, kan du göra en prövning.
Du prövar hela kursen (SFI A-D) inom en planerad period. Man kan bara göra en prövning i en kurs som kommunen anordnar. Prövningen genomförs av en lärare.
Eventuellt kommer en avgift tas ut i samband med prövning.
Nedanstående mål skall uppfyllas vid en prövning:
Kurs A
Mål som eleverna ska ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven ska:
- våga och kunna kommunicera muntligt i enkla vardagliga situationer och kunna tolka och använda några skriftliga budskap
- kunna lära sig svenska på olika sätt, både i utbildning och vardagsliv
- kunna, på ett enkelt sätt, muntligt beskriva sina egna kunskaper och erfarenheter, och känna till viktiga funktioner i närsamhället och grundläggande lagar och regler i Sverige.
Kurs B
Mål som eleverna ska ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven ska:
- våga och kunna kommunicera muntligt och med enkel skrift i vardagliga sammanhang och i för individen relevanta yrkessituationer
- kunna pröva och kommentera olika sätt att lära sig svenska
- kunna beskriva sina egna kunskaper och erfarenheter och jämföra dem med intryck av liv i Sverige
- känna till samhällsliv i Sverige och ha kunskaper om hur demokratiska värderingar tar sig uttryck i det svenska samhället.
Kurs C
Mål som eleverna ska ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven ska:
- kunna kommunicera muntligt och skriftligt i enkla situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv
- kunna använda olika strategier för att lära sig svenska och ha erfarenhet av att planera sitt lärande
- kunna beskriva sina erfarenheter av språk, arbetsliv och kulturer och jämföra med olika förhållanden i Sverige
- ha kunskaper om vardags-, samhälls- och arbetsliv i Sverige och känna till sina rättigheter och skyldigheter.
Kurs D
Mål som eleverna ska ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven ska:
- kunna kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv
- kunna använda olika strategier för att lära sig svenska och kunna planera sitt fortsatta lärande
- kunna jämföra egna och andras erfarenheter av språk, kulturer, samhälls- och arbetsliv i Sverige och något annat land
- ha kunskaper om hur det svenska samhället är uppbyggt och fungerar samt om normer och värderingar, rättigheter och skyldigheter.
Senast ändrad:
Sidansvarig: Richard Lundqvist