Dödsboanmälan
När någon avlider i Sverige är det enligt lag nödvändigt att göra en bouppteckning. Om det däremot inte finns tillräckliga tillgångar i dödsboet, kan närstående ansöka om att kommunen upprättar en dödsboanmälan istället. Här kan du som närstående ansöka om att göra en dödsboanmälan.
Villkor för dödsboanmälan
- Dödsboets tillgångar täcker endast begravningskostnader och andra utgifter i samband med dödsfallet.
- Det finns ingen fast egendom eller tomträtt (varken i Sverige eller utomlands) i dödsboet
- Dödsboets tillgångar är orörda och det finns dokumentation som styrker de ekonomiska förhållandena. Vid komplicerade värderingsfrågor eller om mer efterforskning krävs, upprättas istället en bouppteckning.
- Alla dödsbodelägare är överens om att ansöka om dödsboanmälan. Om någon begär en bouppteckning istället, görs ingen dödsboanmälan.
Besök i hemmet
För att kunna upprätta en dödsboanmälan görs ett besök i den avlidnes hem. Boet ska lämnas helt orört tills kommunen har inspekterat det. Ta inte bort något lösöre från bostaden, förrådet eller garaget innan besöket, då det kan förhindra att en dödsboanmälan upprättas. Tid för hembesök bokas via telefon.
Viktiga punkter vid ansökan om dödsboanmälan
- Den avlidne ska ha varit bosatt i kommunen där ansökan görs.
- Stoppa omedelbart alla autogiroöverföringar och betalningar.
- Betala inga räkningar. Dödsboets pengar ska inte användas förrän dödsboanmälan är klar.
- Begravningskostnader prioriteras före alla andra räkningar. Om det finns tillgångar i dödsboet ska de i första hand användas till begravningen. Den som beställt begravningen är betalningsansvarig.
- Gör en adressändring till den som ska förvalta dödsboet. Detta görs med blanketten som skickas ut av Skatteverket.
- Säg upp lägenhet, el, telefon och andra abonnemang.
- Kontakta alla dödsbodelägare. Alla ska ha tagit del av dödsboet innan det avvecklas.
- Om dödsbodelägarna inte är överens om att ansöka om dödsboanmälan, ska en bouppteckning upprättas.
- Om det finns obetalda räkningar eller nya räkningar i den avlidnes namn, kontakta avsändaren och informera om dödsfallet för att undvika påminnelser.
- Tidigare tecknade fullmakter upphör att gälla vid dödsfallet.
- Pension, bostadsbidrag, lön eller liknande betalas ut i den månad personen avlider. I vissa fall kan lön eller andra inkomster betalas ut månaden efter dödsfallet.
- Ta reda på om det finns liv- eller begravningsförsäkringar.
- Testamenten, äktenskapsförord och efterarv kan vara hinder för en dödsboanmälan. Vid tveksamheter eller om nödvändiga handlingar saknas, kan ansökan avslås.
Ansökningsprocess
Kontakta oss så snart som möjligt, dock senast tre veckor efter dödsdagen.
Telefonnummer till IFO handläggare hittar ni här nedan i kontaktrutan. Eller ansök via vår e-tjänst:
E-tjänst Ansökan dödsboanmälan (Kräver Bank ID eller Freja eID)
Nödvändiga handlingar för ansökan
- Kopia på dödsfallsintyg och släktutredning från Skatteverket.
- Kopia av senaste inkomstdeklarationen, alternativt skattebesked och kontoutdrag. Om dessa inte finns tillgängliga kan de beställas från Skatteverket. Lämnas också för efterlevande make/maka.
- Kopia på beslut om eventuell förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt för innevarande år. Ansökan görs hos Skatteverket på blankett SKV 4318. Skicka in den så snart som möjligt och ange ”begravningskostnader vid dödsfall inom familjen” som angeläget behov. Skatteverkets servicekontor kan hjälpa till att fylla i den.
- Två handlingar från bank:
- Kopia på ”Kapital- och räntebesked” som visar tillgångar på dödsdagen. Lämnas också för efterlevande make/maka.
- Kopia på ”Tillfälligt kontoutdrag” per konto som visar transaktioner en månad innan dödsdagen och fram till datumet då utdraget görs. Kontoutdraget ska visa eventuella utbetalningar som kommit in efter dödsdagen, exempelvis pension, lön eller försäkringar. Lämnas också för efterlevande make/maka.
- Kopia på faktura för begravningskostnad och eventuell offert eller faktura för gravsten/textkomplettering.
- Kopia på senaste hyresavin (gäller endast ensamstående).
- Vi kan behöva inhämta fler uppgifter vid behov.
Ytterligare handlingar om det finns
- Värderingsunderlag av eventuellt lösöre: bohag (exempelvis möbler, husgeråd, smycken), bil, båt, moped med mera.
- Testamente
- Fordringar på grund av fastighetsöverlåtelser
- Om den avlidne har en andel i annat oskiftat dödsbo, bifoga bouppteckning som visar detta.
- Bouppteckning efter tidigare avliden make.
- Inventeringsprotokoll från bankfack
Dödsfall och begravning
Kontaktuppgifter
Medborgarcentrum
Telefon: 0524-180 00
IFO Handläggare
Telefon: 0524-182 86
Telefontid vardagar:
kl. 08:30-09:30
Borgerligt begravningsombud
Bo Sandell
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: Marie Koivisto