Tillfällig vistelse

Planerar du att besöka Munkedals kommun och har behov av hemtjänst, trygghetslarm och/eller kommunal primärvård?

Hemtjänst och trygghetslarm

Planerar du att besöka Munkedals kommun och har behov av hemtjänst och/eller trygghetslarm så kontaktar du din biståndshandläggare i din hemkommun. Din biståndshandläggare kontaktar sedan Munkedals kommun för vidare planering. Munkedals kommun behöver ha in ansökan minst 3 veckor innan din vistelse, och innan dess ska din kommun hinna gå igenom ditt ärendet, så ta kontakt i god tid.

Hemsjukvård

Om du vistas på annan ort och behöver hemsjukvård så tar du kontakt med hemsjukvården i din hemkommun som förmedlar förfrågan till Kommunal primärvård i Munkedal.

 

Kontaktuppgifter till samordningssjuksköterska i Munkedals kommunala primärvård ligger här nedan i relaterad information.

Hjälpmedel

Personer skrivna i annan kommun som tillfälligt ansöker om hemtjänst och/eller hemsjukvård ansvarar själva för att ta med sig hjälpmedel till vistelseorten.

Har du frågor kring hjälpmedel så tar du i första hand kontakt med arbetsterapeut på din vårdcentral alternativt din kommun.

 

Till beslutsfattare i hemkommunen

Det är viktigt att beslutsfattare i hemkommunen tänker på att gällande beslut i hemkommunen kanske inte är direkt överförbart till de förhållanden som råder i din bostad i Munkedals kommun.

 

Det kan även finnas anledning att fråga efter hur den sociala situationen ser ut under sommarvistelsen. Den enskilde kanske lever i en familjegemenskap, är då serviceinsatserna på rätt nivå? Bostadens utformning? Det är bra om detta är färdigutrett innan uppdrag skickas.

 

Kontaktuppgifter och ansökningsblankett ligger här nedan i relaterad information.

 

Viktigt att tänka på vid beställning SoL

  • Blanketten ska inkomma till Munkedals kommun senast tre veckor före ankomstdatum.
  • Aktuell utredning och beställning ska skickas med
  • Det är viktigt att specifikation av insatserna medföljer som underlag för att insatserna ska kunna verkställas.
  • Vid beställning där hälso- och sjukvårdsuppgifter bedömts som egenvård ska egenvårdsintyg bifogas i beställningen.

OBS! Vid ej komplett ifyllt beställningsunderlag eller där bilagor saknas kan inte beställningen verkställas, underlaget kommer återsändas till bosättningskommunen för komplettering.

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: Marie Koivisto