Trygghetslarm
Trygghetstelefon
Med hjälp av en trygghetstelefon kan du snabbt komma i kontakt med hemtjänsten och få hjälp om du till exempel ramlat. Trygghetstelefonen består av en larmdosa med inbyggd högtalare och antenn, samt en larmknapp att ha runt halsen eller på armen.
Du ansöker om trygghetstelefon genom att kontakta kommunens biståndshandläggare. Telefonen installeras i din bostad av hemtjänstpersonal, vilka kommer hem till dig, när du tryckt på din larmknapp.
För att kunna ta del av insatsen trygghetstelefon måste du samtycka till att lämna ut dina personuppgifter. Du måste även lämna ut en nyckel till din bostad.
Larmdosan ringer via mobilnätet, och behöver inte anslutas till ett telejack utan kopplas endast in i ett eluttag i ditt hem. Eftersom larmet inte kopplas till din telefon, får du inga samtalskostnader när du larmar eller testlarmar. Trygghetstelefonen är åskskyddad, så dra inte ur strömkontakten.
Larmdosan placeras på den mest optimala platsen i bostaden för mottagning av signaler, flytta därför inte på utrustningen.
Trygghetstelefonen fungerar när du är inne i din bostad och med cirka 100 meters omkrets utanför bostaden.
Trygghetstelefonen är till för att påkalla hjälp för din dagliga livsföring. Är du akut sjuk ska du ringa 1177 eller 112.
Digital trygghetskedja
Din trygghetstelefon är digitaliserad, vilket innebär att din telefon övervakas och kan kontrolleras på minutnivå. Kedjan består av larmdosa, digital kommunikation och larmcentral. Örebro larmcentral svarar på anrop och kontrollerar utrustningen samt ser till att hemtjänstpersonal kommer hem till dig när du larmar.
Hur fungerar telefonen?
När du behöver hjälp så trycker du på larmknappen. Telefonen/larmdosan ringer automatiskt upp ett telefonnummer till larmcentralen. Du får prata med en person som sitter i Örebro, och beskriva vad du behöver hjälp med. När du hör att personen svarar på ditt larm, kan du tala rätt ut i rummet.
Du behöver inte vara i larmdosans omedelbara närhet. Om du befinner dig i närliggande rum eller strax utanför din bostad, kan du alltid trycka på larmknappen.
Örebro larmcentral ringer upp hemtjänsten, beskriver ditt ärende och dirigerar personalen till din adress.
Om du inte svarar på anrop när du tryckt på larmknappen, kontaktar larmcentralen hemtjänten, vilka åker hem till dig, och kontrollerar varför du inte svarar.
Larmknappen tål vatten, ta därför inte av dig den när du är i badrummet, du kan behöva hjälp. Undvik att ta av dig armbandet när du åker hemifrån, det är lätt att glömma att ta på det igen.
Kan jag lita på tekniken?
Ja, för det mesta. När det brister i kommunikationskedjan får larmcentralen veta det och samarbetar med kommunen för att åtgärda fel. Det finns omständigheter som vi inte råder över, exempelvis strömavbrott.
Din larmdosa har reservbatteri för cirka 48 timmar vid strömavbrott. Hemtjänsten får information från larmcentral och förstärker med tillsynsbesök vid behov.
Om du inte tryckt på larmknappen på en månad, ringer larmcentral upp dig och ber dig trycka på larmknappen, för att se att allt fungerar.
Uppsägning
Kontakta din biståndshandläggare för att säga upp beslut om trygghetstelefon.
Kontakta hemtjänstpersonal för återlämnande av utrustning. Ring telefonnumret som står på etiketten på larmdosan, om du inte vet vart du ska ringa. Din nyckel till bostaden återlämnas. Ingen uppsägningstid. När utrustningen hämtas upphör avtalet.
Kvalitetsgaranti
Vi garanterar dig att svara inom fem minuter när du larmar. Vi garanterar att vara hemma hos dig inom 30 minuter mellan 07.30-22.00 och 60 minuter mellan 22.00-07.30. Tiden räknas från det att vi tagit emot ditt larm, och under förutsättning att det råder normala trafik- och väderförhållande.
Kostnad
Du betalar en fast månadsavgift för larmet. Om larmklockan går förlorad eller om trygghetstelefonen förstörs genom oaktsamhet debiteras du kostnaden enligt gällande taxa på sidan
Senast ändrad:
Sidansvarig: Wivi-Anne Wiedemann