Digital trygghetskedja
Ditt trygghetslarm är digitalt, vilket innebär att ditt larm övervakas och kan kontrolleras på minutnivå. Larmkedjan består av larmdosa, digital kommunikation och larmcentral. Larmcentralerna som finns i Malmö och Kalix svarar på anrop och kontrollerar utrustningen samt ser till att hemtjänstpersonal kommer hem till dig när du larmar.
Hur fungerar larmet?
Larmdosan ringer via mobilnätet, och behöver inte anslutas till ett telejack utan kopplas endast in i ett eluttag i ditt hem. Eftersom larmet inte kopplas till din telefon, får du inga samtalskostnader när du larmar eller testlarmar. Trygghetslarm är åskskyddad, så dra inte ur strömkontakten.
Larmdosan placeras på den mest optimala platsen i bostaden för mottagning av signaler, flytta därför inte på utrustningen.
Trygghetslarmet fungerar när du är inne i din bostad och med cirka 100 meters omkrets utanför bostaden.
När du behöver hjälp så trycker du på larmknappen. Larmdosan ringer automatiskt upp ett telefonnummer till larmcentralen. Du får prata med en person som sitter i en larmcentral och beskriva vad du behöver hjälp med. När du hör att personen svarar på ditt larm, kan du tala rätt ut i rummet. Du behöver inte vara i larmdosans omedelbara närhet. Om du befinner dig i närliggande rum eller strax utanför din bostad, kan du alltid trycka på larmknappen.
Larmcentralen ringer upp hemtjänsten, beskriver ditt ärende och dirigerar personalen till din adress.
Om du inte svarar på anrop när du tryckt på larmknappen, kontaktar larmcentralen hemtjänten, vilka åker hem till dig, och kontrollerar varför du inte svarar.
Larmknappen tål vatten, ta därför inte av dig den när du är i badrummet, du kan behöva hjälp.
Om du ska vara borta längre än ett dygn så tar du av dig larmknappen och lämnar den hemma. Glöm inte att ta på dig larmknappen när du är hemma igen.
Kan jag lita på tekniken?
Ja, för det mesta. När det brister i kommunikationskedjan får larmcentralen veta det och samarbetar med kommunen för att åtgärda fel. Det finns omständigheter som vi inte råder över, exempelvis strömavbrott.
Din larmdosa har reservbatteri för cirka 72 timmar vid strömavbrott, detta är beroende på hur många gånger du larmar. Hemtjänsten får information från larmcentral och förstärker med tillsynsbesök vid behov.
Om du inte tryckt på larmknappen på en månad, ringer larmcentral upp dig och ber dig trycka på larmknappen, för att se att allt fungerar.
Uppsägning av trygghetslarm
Kontakta din biståndshandläggare för att säga upp beslut om trygghetslarm.
Kontakta hemtjänstpersonal för återlämnande av utrustning. Din nyckel till bostaden återlämnas. Trygghetslarmet har ingen uppsägningstid, men faktureras månadsvis. När utrustningen hämtas upphör avtalet.
Kostnad för trygghetslarm
Du betalar en fast månadsavgift för larmet. Om larmklockan går förlorad eller om trygghetslarmet förstörs genom oaktsamhet debiteras du kostnaden enligt gällande taxa på sidan
Läs mer om avgifter för trygghetslarm här
Ansökan om trygghetslarm
Du ansöker om trygghetslarm genom att kontakta kommunens biståndshandläggare, eller ansöka via vår e-tjänst: E-tjänst Ansökan om stöd äldre eller psykisk ohälsa (Kräver Bank ID eller Freja eID) .
Larmet installeras i din bostad av hemtjänstpersonal, vilka kommer hem till dig, när du tryckt på din larmknapp.
För att kunna ta del av insatsen trygghetslarm måste du samtycka till att lämna ut dina personuppgifter. Du måste även lämna ut en nyckel till din bostad och samtycka till att ett personallås installeras.