Trygghetslarm

Trygghetslarm

Med hjälp av ett trygghetslarm kan du snabbt komma i kontakt med hemtjänsten och få hjälp om du till exempel har ramlat. Trygghetslarmet består av en larmdosa med inbyggd högta­lare och antenn, samt en larmknapp att ha runt halsen eller på armen.

Trygghetslarmet är till för att påkalla hjälp för din dagliga livsföring. Är du akut sjuk ska du ringa 1177 eller 112.

 

Rökdetektor

Munkedals kommun kan erbjuda alla som har ett trygghetslarm tilläggstjänsten rökdetektor.
Det innebär att du som har ett trygghetslarm kan välja att hyra en rökdetektor som är
kopplad till samma larmcentral som ditt trygghetslarm.

Läs mer om trygghetslarm

Digital trygghetskedja

Ditt trygghetslarm är digitalt, vilket innebär att ditt larm övervakas och kan kontrolleras på minutnivå. Larmkedjan består av larmdosa, digital kommunikation och larmcentral. Larmcen­tralerna som finns i Malmö och Kalix svarar på anrop och kontrollerar utrustningen samt ser till att hemtjänstpersonal kommer hem till dig när du larmar.

 

Hur fungerar larmet?

Larmdosan ringer via mobilnätet, och behöver inte anslutas till ett telejack utan kopplas endast in i ett eluttag i ditt hem. Ef­tersom larmet inte kopplas till din telefon, får du inga samtalskost­nader när du larmar eller testlarmar. Trygghetslarm är åsk­skyddad, så dra inte ur strömkontakten.

Larmdosan placeras på den mest optimala platsen i bostaden för mottagning av signaler, flytta därför inte på utrustningen.

 

Trygghetslarmet fungerar när du är inne i din bostad och med cirka 100 meters omkrets utanför bostaden.

 

När du behöver hjälp så trycker du på larmknappen. Larmdosan ringer automatiskt upp ett telefonnummer till larm­centralen. Du får prata med en person som sitter i en larmcentral och be­skriva vad du behöver hjälp med. När du hör att personen svarar på ditt larm, kan du tala rätt ut i rummet. Du behöver inte vara i larmdosans omedelbara närhet. Om du be­finner dig i närliggande rum eller strax utanför din bostad, kan du alltid trycka på larmknappen.

 

Larmcentralen ringer upp hemtjänsten, beskriver ditt ärende och dirigerar personalen till din adress.

Om du inte svarar på anrop när du tryckt på larmknappen, kon­taktar larmcentralen hemtjänten, vilka åker hem till dig, och kon­trollerar varför du inte svarar.

 

Larmknappen tål vatten, ta därför inte av dig den när du är i bad­rummet, du kan behöva hjälp.

Om du ska vara borta längre än ett dygn så tar du av dig larmknappen och lämnar den hemma. Glöm inte att ta på dig larmknappen när du är hemma igen.

 

Kan jag lita på tekniken?

Ja, för det mesta. När det brister i kommunikationskedjan får larm­centralen veta det och samarbetar med kommunen för att åtgärda fel. Det finns omständigheter som vi inte råder över, exempelvis strö­mavbrott.

Din larmdosa har reservbatteri för cirka 72 timmar vid strömav­brott, detta är beroende på hur många gånger du larmar. Hemtjänsten får information från larmcentral och förstärker med tillsynsbesök vid behov.

Om du inte tryckt på larmknappen på en månad, ringer larmcen­tral upp dig och ber dig trycka på larmknappen, för att se att allt fungerar.

 

Uppsägning av trygghetslarm

Kontakta din biståndshandläggare för att säga upp beslut om trygg­hetslarm.

Kontakta hemtjänstpersonal för återlämnande av utrustning. Din nyckel till bostaden återlämnas. Trygghetslarmet har ingen uppsägningstid, men faktureras månadsvis. När utrustningen hämtas upphör avtalet.

 

Kostnad för trygghetslarm

Du betalar en fast månadsavgift för larmet. Om larmklockan går förlorad eller om trygghetslarmet förstörs genom oaktsamhet debiteras du kostnaden enligt gällande taxa på sidan

Läs mer om avgifter för trygghetslarm här

 

Ansökan om trygghetslarm

Du ansöker om trygghetslarm genom att kontakta kommunens biståndshandläggare, eller ansöka via vår e-tjänst: E-tjänst Ansökan om stöd äldre eller psykisk ohälsa (Kräver Bank ID eller Freja eID) .

Larmet installeras i din bostad av hemtjänstpersonal, vilka kommer hem till dig, när du tryckt på din larmknapp.

För att kunna ta del av insatsen trygghetslarm måste du sam­tycka till att lämna ut dina personuppgifter. Du måste även lämna ut en nyckel till din bostad och samtycka till att ett personallås installeras.

Läs mer om tilläggstjänsten rökdetektor

Hur fungerar det?

Rökdetektorn installeras i taket på en lämplig plats och känner av rökutveckling i bostaden.
Om det sker en rökutveckling så larmas larmcentralen av rökdetektorn. Larmcentralen
försöker då att ta kontakt med dig via trygghetslarmet och avhjälpa eventuellt fellarm. Om
larmcentralen inte får kontakt med dig så larmas räddningstjänsten ut till din bostad. Det
kostar ingenting för dig att räddningstjänsten rycker ut, oavsett om det brinner eller inte.

 

Vad kostar rökdetektorn?

Rökdetektorn är en tilläggstjänst till insatsen trygghetslarm som du bekostar själv. För
rökdetektorn tillkommer en kostnad på 42 kr per månad som kommer på samma faktura
som trygghetslarmet.
Utöver det har du möjlighet att få rökdetektorn monterad till en engångskostnad. En engångskostnad för nedmontering tillkommer om du väljer att avsluta tjänsten och behöver hjälp med att montera ner rökdetektorn.
Kommunen kan vara behjälplig med att förmedla installationstjänsten till dig.

 

Hur ser den ut?

En rökdetektor ser ut som en vanlig brandvarnare.

 

Hur går det till?

Ditt trygghetslarm är digitalt, vilket innebär att ditt larm övervakas och kan kontrolleras på minutnivå. Larmkedjan består av larmdosa, digital kommunikation och larmcentral. Larmcentralerna som finns i Malmö och Kalix svarar på anrop och kontrollerar utrustningen samt ser till att hemtjänstpersonal kommer hem till dig när du larmar.

 

Hur ansöker jag om en rökdetektor?

För att kunna välja till rökdetektor som tilläggstjänst behöver du först ha ett trygghetslarm beviljat. Har du trygghetslarm och inte redan blivit erbjuden en rökdetektor kan du kontakta enhetschefen för ditt hemtjänstområde för mer information.

Kontaktuppgifter vård- och äldreomsorg

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: Marie Koivisto